Bilde av Habios dashboard på en mobilskjerm og en laptopskjer med lysegrønn bakgrunn.
21/10/2022

Habio – fremtidens energitjeneste for Nordens strømselskaper

Teamet vårt har jobbet med design, utvikling og rådgivning for norske strømleverandører i årevis. Vi vet at strømsparing ikke trenger å være komplisert. Teknologien finnes, men det krever tid, penger og kunnskap å utnytte den. Derfor har vi laget vår og (om vi skal si det selv) energibransjens drømmeplattform. Fiks ferdig, klar til bruk.

Utfordring

Hvordan kan strømleverandørene hjelpe kundene sine å bli smarte forbrukere? 

Over 57% av europeiske forbrukere forventer at strømleverandøren tilbyr et verktøy som hjelper dem å redusere strømforbruket. Utfordringen er at det koster tid og penger å utvikle. Mange kraftselskaper har verken ressursene eller den tekniske kompetansen som kreves – og sluttbrukeren ender opp med å måtte forholde seg til én applikasjon per elprodukt i husholdningen.


So watt?

Det blir tungvint, besparelsene koker bort i kålen og frustrasjonen stiger i takt med energiprisene.

Vi vet at mangelen på automatiserte strømsparingstiltak, som for eksempel smartlading, påvirker folks valg av strømleverandør. 69% av norske strømkunder vurderer å bytte leverandør når de kjøper elbil, 21% gjør det faktisk. Det er mye å hente på å møte brukernes behov og forventninger.

Habio knytter reelt strømforbruk opp mot sparingsverktøy, og viser kunden hvor mye vedkommende har spart i kroner, CO2 og kWh.



Løsning

Alt strømselskapene trenger til sin energitjeneste, i dag og i fremtiden.

Med dette som utgangspunkt, og over 30 års erfaring med utvikling, UI/UX-design og teknisk rådgivning for norske strømleverandører, har vi laget Habio. Plattformen gjør det enkelt å redusere, flytte og optimalisere strømforbruket i private husholdninger.

Kraftleverandørene får en ferdig tjeneste som kan tilpasses merkevarens logo, profilfarger og tilbud – uten at det koster masse tid og penger. Habio er klar til bruk og ivaretar strømselskapenes eksistrende kunder, slik at de kan konsentrere seg om god kundeservice, smarte prosesser og produkter og videre forretningsutvikling. 

Habio samler all energistyring på ett sted, og kan koble seg til elproduktene som sluttbrukeren har i hjemmet sitt fra før. På den måten får strømkundene full oversikt over strømpriser, eget forbruk og tips til sparetiltak som er enkle og overkommelige. Slik kan de enkelt redusere og flytte strømbruket til gunstigere tidspunkt på døgnet. 

Les mer: Alt om Habio


Forretningsidé

Litt som en nettbank, bare for strømkunder. 

Ideen bak Habio kan sammenlignes med da bankene utviklet nettbaserte tjenester til kundene sine på slutten av 90-tallet. De største bankene laget egne løsninger, mens sparebankene verken hadde råd eller ressurser. De tok i bruk en felles plattform som ble laget for dem.

I fremtiden tror vi det vil være like selvfølgelig for en strømleverandør å tilby kundene sine Habio, som det er for en bank å tilby (nettopp) en nettbank i dag. Selvbetjeningsplattformen er ment å styrke båndet mellom kundene og strømleverandørene, samtidig som den letter presset på kundeservice.

Les mer: Hvorfor Habio?

Habio gjør det enkelt for strømkunder å redusere og optimalisere strømforbruket – uten at det går på bekostning av komfort. Det er verken tungvint eller tidkrevende, bare smart. 


Sparked your interest?

Ditt strømselskap + vår teknologi = suksess 

Vi forteller gjerne mer om hvordan Habio kan gi verdi til deg og dine kunder! Kontakt oss her.

Teamet bak Habio. Fra venstre: Morten Skurdal, Christoffer Fredriksen, Fredrik Sethne, Kjetil Sinding, Thomas Brevik Knoll, Sharwan Kami og Monica Németh Preus.


----------------------

Statistikken i teksten er hentet fra Delta EE / LCP Delta.

Du vil kanskje også lese

Grafisk og fargerikt bilde av en robot som står med en skjerm med grafer på foran seg.AI in action: Hvordan teamet vårt brukte en dag på å teste AI-verktøy på kontoret

Hva vil skje hvis vi gir arbeidshverdagen vår et lite AI-boost? Det var vi nysgjerrige på å finne ut. Vi bestemte oss for å bruke en hel dag på å utforske AI-verktøy – og la oss bare si at det ble en av de mest interessante dagene på kontoret på lenge.

Les mer
Grafisk illustrasjon av hvordan man ikke bør og bør utforme et bestillingsskjema.Øk konverteringene på nettstedet ditt med et velfungerende bestillingsskjema

At din nettside har et velutviklet bestillingsskjema er avgjørende for både brukeropplevelsen og konverteringen. Her er vår 8-punktsliste over hva vi mener er beste praksis for et godt bestillingsskjema!

Les mer
Se alle artikler her