Gruppebilde av folka fra Digitive og Gudbrandsdal Energi som har laget Min Side.
8/7/2022

Slik lagde vi Min Side for Gudbrandsdal Energi

Løsningen som bidrar til flere fornøyde og lojale kunder.

Om leveransen

Gudbrandsdal Energi lever av og for fornøyde kunder. Ved å ta kundene på alvor og hjelpe dem å redusere strømforbruket, har de i en årrekke fått topplasseringer i kundetilfredshetsundersøkelser som Norsk Kundebarometer (BI) og EPSI. Blant suksessfaktorene er kundeportalen Min Side, som vi har utviklet i samarbeid med strømleverandøren.

Utfordringen

Hvordan kan Gudbrandsdal Energi øke antall fornøyde og lojale kunder, uten å ansette flere folk på kundeservice eller i administrasjonen? Dette var problemstillingen som teamet vårt skulle finne løsningen på. Teamet består av UI/UX-designer Monica Németh Preus, frontend-utvikler Fredrik Moen Sethne, backend-utvikler Christoffer Fredriksen og forretningsutvikler Kjetil Sinding.

Teamet som har laget Min Side, fra venstre: Frontend-utvikler Fredrik Moen Sethne, forretningsutvikler Kjetil Sinding, ansvarlig for digitale flater og markedsføring i Gudbrandsdal Energi Thomas Gundersen, backend-utvikler Christoffer Fredriksen og UI/UX-designer Monica Németh Preus.

Løsningen

I kundeportalen Min Side kan brukeren blant annet administrere kundeforholdet sitt, få oversikt over strømforbruket, få detaljert innsikt i sitt forbruksmønster, smartlade elbilen, få varsel om strømpriser frem i tid og fakturahistorikk. Tjenesten er designet for å gjøre strøm forståelig og tilgjengelig for folk flest – og hjelpe dem med å redusere strømforbruket.

Gudbrandsdal Energi sin Min Side er laget for å gjøre strøm enkelt og tilgjengelig for folk flest.

PWA ftw

Fremfor å bygge og vedlikeholde plattformer for web, IOS og Android, har vi utviklet Min Side som en PWA (progressive web application). Det er en universal løsning for webbaserte applikasjoner som fungerer uavhengig av operativsystem, enheter og nettlesere. Vi slipper å utvikle og vedlikeholde samme løsning tre ganger på tre plattformer. I tillegg slipper vi å vente på godkjenninger fra Apple og Google, og kan gjøre oppdateringer raskt. For sluttbrukeren oppleves det som en vanlig app.

Fordeler med PWA:

  • Brukeropplevelsen blir optimal uavhengig av plattform.
  • Sluttbruker kan laste ned tjenesten som en app eller benytte nettleseren på desktop eller mobil. 
  • Full kontroll med én kodebase og raskere vedlikehold.
  • Lavere utviklingskostnader uten at det går på bekostning av funksjonalitet.

Min Side er laget som en progressive web application, som gjør det enkelt for oss å vedlikeholde én kodebase. Den er responsiv, og tilpasser seg enheten til brukeren.

Slik jobber vi 

Vi har utviklet Min Side gjennom mange år, og prosjektet lever kontinuerlig gjennom små delleveranser. Nye ideer, forbedringer og muligheter dukker stadig opp, takket være:

  • Daglig dialog, ukentlige statusmøter og generelt god kontakt og tillit mellom oss og kunden.
  • Brukertesting for å se hvordan tjenesten faktisk blir brukt.

UI/UX-designeren vår gjør endringer i en visuell, navigerbar prototype, slik at både Gudbrandsdal Energi og alle i teamet ser hvordan det vil virke og oppleves. På den måten unngår vi misforståelser og unødvendig tidsbruk. 

Deretter følger utvikling, lansering og ikke minst: tilbakemelding fra brukerne. Vi setter alltid brukerne først, gjennomfører jevnlige tester og sjekker at de finner fram og er fornøyde.

Prosess: Slik jobber vi kontinuerlig når vi utvikler Min Side. design → prototype → utvikling → lansering → live-testing → tilbakemeldinger fra reelle brukere ⟲ 

Teamet forteller

«Gudbrandsdal Energi tør å satse på ny teknologi! Vi eksperimenterer og tester nye APIer stadig vekk. Det er givende å jobbe med en løsning som så mange mennesker bruker hver dag – og se at den faktisk fungerer og hjelper dem i hverdagen. At alle i teamet har endt opp med å bli kunder av Gudbrandsdal Energi, sier kanskje sitt om brukervennligheten? Ikke minst har vi det morsomt mens vi holder på», sier lead frontend-utvikler Fredrik Moen Sethne.

Frontend-utvikler Fredrik Moen Sethe trives veldig godt med å jobbe med Min Side for Gudbrandsdal Energi.

Resultater

  • Rundt 70% av kundene til Gudbrandsdal Energi bruker Min Side hver måned – og tallet stiger dag for dag. 
  • Rundt 40% av brukerne benytter avansert funksjonalitet i appen. 
  • I et vanskelig strømår beholdt Gudbrandsdal Energi sin høye plassering på Norsk Kundebarometer i 2021.

Gudbrandsdal Energi var tidlig ute med å lansere tjenesten smartlading av elbil.

Dette sier kunden

«Vi har oppnådd det vi ønsket; flere lojale kunder og en tjeneste som fungerer for dem 24/7. Min Side bidrar til at vi holder oss relevante, tilgjengelige og i forkant. Et eksempel er smartlading av elbil. Flere leverandører kommer med dette nå, mens vi lanserte det for over et år siden.» Thomas Gundersen, ansvarlig for digitale flater og markedsføring i Gudbrandsdal Energi

Thomas Gundersen, ansvarlig for digitale flater og markedsføring, sier at Min Side bidrar til at Gudbrandsdal Energi holder seg relevante, tilgjengelige og i forkant.

Du vil kanskje også lese

Gruppebilde av folka fra Digitive og Gudbrandsdal Energi som har laget Min Side.Slik lagde vi Min Side for Gudbrandsdal Energi

Løsningen som bidrar til flere fornøyde og lojale kunder.

Les mer
Vi søker senior backend-utvikler

Vi ser etter en senior backend-utvikler som elsker å skape gode og solide løsninger for sluttbruker.

Les mer
Se alle artikler her