Bilde hvor man ser en utstrukket arm som holder en lyspære opp mot en bakgrunn som har en gradient som går fra fargen lyseblå i toppen og nedover til korallrød.
September 18, 2021

Fra idé til lansering i ekspressfart!

Dette er fordelene med Minimal viable product (MVP).

Hva er Minimal viable product (MVP)?

For å kunne lansere nye tjenester så raskt som mulig, og ikke minst gjøre sluttbrukerne fornøyde, har vi valgt en Minimal viable product-tilnærming til produktutvikling. Uttrykket ble introdusert av Eric Ries i boka The Lean Startup; en moderne klassiker innen entreprenørskap og forretningsutvikling. 

«The minimum viable product is that version of a new product which allows a team to collect the maximum amount of validated learning about customers with the least effort.» 

Poenget er at du ikke må ha et komplett, finjustert produkt før du gjør det tilgjengelig på markedet. Snarere tvert imot! Det er enklere for sluttbrukerne å sette ord på hva de faktisk trenger (og kan leve uten) hvis de har et konkret produkt å forholde seg til. Dessuten går prosessen fra idé til lansering mye raskere. La oss utdype:

Raskeste vei til mål

Mange leverandører bruker unødvendig lang tid på å lansere nye produkter og tjenester – rett og slett fordi prosjektene blir for omfattende. De tar høyde for overflødige integrasjoner og funksjoner som sjelden blir brukt. En Minimal viable product-tilnærming tvinger oss til å tenke enklere og fjerne uviktige (kanskje til og med unødvendige) funksjoner og heller prioritere oppgavene som løses. Som kunde av Digitive betyr det at du får produktet eller tjenesten din på markedet raskere  – med funksjonene som er essensielle for brukerne. 


På brukernes premisser

Når MVPen er lansert og tatt i bruk, kan vi lære av brukerne i arbeidet med å forbedre produktet – istedenfor å tro og mene. Eric Ries kaller det en build - measure - learn feedback loop. Vi gjør analyser som gir umiddelbar innsikt i hvilke funksjoner som eventuelt mangler og hvilke som må justeres. Brukernes respons vil nesten garantert gi nye ideer, som vi tar med oss videre i produktutviklingen.

For det er nå jobben med å lage den ultimate tjenesten starter, men da ved å gjøre fornuftige prioriteringer basert på sluttbrukernes premisser. 

Du vil kanskje også lese

Bilde av Habios dashboard på en mobilskjerm og en laptopskjer med lysegrønn bakgrunn.Habio – fremtidens energitjeneste for Nordens strømselskaper

Teamet vårt har jobbet med design, utvikling og rådgivning for norske strømleverandører i årevis. Vi vet at strømsparing ikke trenger å være komplisert. Teknologien finnes, men det krever tid, penger og kunnskap å utnytte den. Derfor har vi laget vår og (om vi skal si det selv) energibransjens drømmeplattform. Fiks ferdig, klar til bruk.

Les mer
Vår founder's story: Hva driver oss i Digitive? Bilde av Kjetil Sinding, daglig leder i Digitive.Hvorfor er Digitive til og hva former oss som bedrift?

Vår reise begynner og fortsetter med troen på at både bedrifts- og produktutvikling kan gjøres bedre enn før. Måten vi jobber på er ikke for alle, men det er til gjengjeld hele poenget.

Les mer
Se alle artikler her